Monday, March 22, 2010

Failed..!!


Failed..!!
suatu pernytaan yang menakutkan sesiapa saja yang bakal dan telah menghadapinya..tetapi sejauh manakah pengajaran yang dapat kita ambil daripada perkataan ini, pernyataan yang akan cuba dielakkan oleh sesiapa saja daripada menghadapinya..

Kita tidak boleh lari daripada menghadapi situasi yang memungkinkan kita untuk berhadapan dengan perkataan "failed"..kita berkemungkinan untuk "failed" dalam exam,dalam kehidupan kita seharian dan sebagainya...tetapi apakah hikmahnya disebalik perkataan ini..

Allah SWT berfirman.."Aku tidak akan memberatkan hambaku dengan sesuatu perkara melainkan bersesuaian dengan kemampuannya"..jadi kenapa kita gagal?..jawapannya hanyalah satu sahaja iaitu Allah SWT mahu menguji sejauh mana tahap keimanan kita dalam menghadapi kegagalan ini..adakah dengan hanya satu kegagalan kita sudah mula untuk melatah dan menyalahkan-Nya atau kita jadikan kegagalan tersebut sebagai batu loncatan untuk kita menuju kejayaan kita yang hakiki.

Tidak mudah untuk berkata-kata tanpa kita sendiri yag menghadapinya..Ya,saya juga pernah gagal,malah terlampau banyak jika hendak dikira..tetapi sampai bila kita perlu untuk meratapi kegagalan itu?..apa yang kita dapat hanyalah satu pembuangan masa semata2 kerana jika kita mengtafsirkan kegagalan ini dari sudut negatif kita tidak akan mampu untuk melangkah kehadapan..kita akan sentiasa ditakuti oleh bayang2 yang silam..sampai bila kita perlu begitu wahai sahabat-sahabatku dan juga diriku..?



Umat islam lemah dimata dunia kerana kita terlampau takut pada kegagalan..takut untuk mencuba kerana kita menganggap mereka itu lebih berkuasa sedangkan kita, umat islam yang menaikkan dan memulakan tamadun ilmu suatu ketika dahulu..kita yang memartabatkan ilmu diwaktu barat mengalami zaman kegelapan..tetapi kita terlampau tenggelam dengan perkataan takut untuk gagal sekarang hinggakan kita melepaskan apa yang telah dibina dan dibawa oleh umat islam terdahulu dan pemimpin agung kita yang pastinya..Nabi Muhammad SAW..subhanallah..ampunilah kami ya Allah..


Kenapa kita perlu takut pada kegagalan yang kecil jika kejayaan yang besar sedang menanti kita dihadapan..kita tidak yakin dengan keupayaan sendiri..sedangkan kita tahu apa yang diberikan kpd kita itu adalah bersesuaian dengan kemampuan kita..tetapi disebabkan lemahnya iman dan kebergantungan kita kepada Dia,kita gagal dalam menghadapinya..kita memnganggap kita hanya bersendirian dlam menghadapi perkara yang membawa kepada kegagalan itu sedangkan kita lupa bahawa Allah SWT itu sentiasa ada bersama kita..DIA ada bersama kita!..jadi kenapa kita mesti lupa padaNya disaat-saat kita sepatutnya berharap kepdanya..Ya Allah Kau ampunilah kami umat Mu diakhir zaman ini..Kami lemah Ya Allah..kami lupa tujuan kami hidup di dunia ini hanyalah kerana Mu ya Allah..kami mengeluh bila Kau turunkan ujian kepada kami, kami lupa kepadaMu ya Allah..ampunilah kami,kuatkanlah kami untuk berada dijalanMu ini ya Allah..peganglah hati kami,hati yang sentiasa merinduiMu ini ya Allah...ameen.

Sunday, March 21, 2010

Wahai Puteriku...

Puteriku tercinta! Aku seorang yang telah berusia hampir lima puluh tahun. Hilang sudah, masa remaja, impian dan khayalan. Aku telah mengunjungi banyak negeri, dan berjumpa dengan banyak orang.

Aku juga telah merasakan pahit getirnya dunia. Oleh kerana itu dengarkan nasihat-nasihat yang benar lagi jelas, berdasarkan pengalamanku, yang mana engkau mungkin belum pernah mendengarnya daripada orng lain.

Puteriku...
dengarlah bicara dari hatiku...

Benar bahawa lelakilah yang memulai langkah pertama dalam lorong dosa, tetapi bila engkau tidak setuju, lelaki itu tidak akan berani, dan andai kata bukan lantaran gemah gemalaimu, lelaki tidak akan bertambah parah. Wanitalah yang membuka pintu , seolah kau katakan kepada si pencuri itu:silakan masuk, silakan...
Apabila ia telah mencuri, engkau berteriak: Pencuri! Tolong..tolong..saya dicuri.

Demi Allah, dalam khayalan seorang pemuda tak melihat gadis kecuali gadis itu telah ia telanjangi pakaiannya.

Demi Allah begitulah, jangan engkau mudah percaya apa yang dikatakan lelaki, mereka tidak akan melihat gadis kecuali akhlak dan budi bahasanya. Ia akan berbicara kepadamu sebagai seorang sahabat. Demi Allah ia telah berbohong!

Senyuman yang diberikan pemuda kepadamu, kehalusan budi bahasa dan perhatian, semua itu tidak lain hanyalah merupakan perangkap rayuan. Setelah itu apa yang terjadi?

Kalian berdua sesaat berada dalam kenikmatan, kemudian engkau ditinggalkan, dan engkau selamanya tetap akan merasakan penderitaan akibat kenikmatan itu. Pmuda tersebut akan mencari mangsa lain untuk diterkam kehormatannya, dan engkaulah yang menanggung beban kehamilan. Jiwamu menangis, keningmu tercoreng, selama itu hidupmu tetap berkubang dalam kehinaan dan keaiban, masyarakat tidak akan mengampunimu.

Puteriku...
Cita-cita wanita tertinggi adalah perkahwinan. Wanita, bagaimana tinggi pun status sosial kekayaan, popularitidan prestasinya, sesuatu yang sangat diinginikannya adalah menjadi isteri yang baik serta ibu kepada rumah tangga yang terhormat.

Tak ada seorang pun yang mau menikahi pelacur, sekalipun ia lelaki hidung belang, apabila akan menikah tidak akan memilih wanita rosak, akan tetapi ia akan memilih wanita yang baik kerana ia tidak rela bila suri rumah tannganya dan ibu kepada putera puterinya adalah seorang wanita yang tidak baik.



Sesungguhnya krisis perkahwinan terjadi disebabkan kelalaian kaum wanita! Krisis perkahwinan terjadi disebabkan perbuatan wanita-wanita perosak, sehingga para pemuda tidak mahu isteri. Akibatnya ramai para gadis yang sudah berusia tidak mendapat suami. Mengapa wanita-wanita yang baik belum juga sedar? Mengapa kalian tidak berusaha membanteras malapetaka ini?

Kalianlah yang lebih patut dan lebih mampu daripada kaum lelaki untuk melakukan usaha itu kerana kalian lebih mengerti bahasa wanita. Dan kalian lebih tahu cara menyedarkan mereka.

Dan oleh kerana yang menjadi korban kerosakan ini adalah kalian, para wanita mulia dan beragama, maka hendaklah kalian mengajak wanita lain agar bertaqwa kepada Allah. Bila mereka enggan, peringatkanlah mereka akan akibat yang buruk dari penzinaan seperti berjangkitnya suatu penyakit.

Bila mereka masih membangkang maka beritahulah akan keyataan yang ada: kalian adalh gadis-gadis remaja puteri yang cantik, oleh kerana itu aka ramai pemuda mendatangi kalian dan berebut disekitar kalian, tetapi apakah kecantikan itu akan kekal? Semua makhluk didunia ini tidak ada yang kekal. Bagaimana kelanjutannya, bila kalian sudah menjadi nenek dengan pinggang bongkok dan wajah keriput? pada waktu itu siapakah yang akan memperhatikan? siapa yang akan simpati?

Puteriku...
Puteriku yang beriman dan beragama! Puteriku yang terhormat dan terpelihara, ketahuilah bahawa yang menjadi korban semua ini bukan orang lain terkecuali engkau.

Oleh kerana itu jangan berikan diri kalian sebagai korban iblis, jangan dengar ucapan mereka yang merayu dengan pergaulan yang alsannya, hak asasi, modernisme, emansipasi dan kehidupan kampus. Sungguh kebanyakan orang yang terkutuk ini tidak beristeri dan tidak memiliki anak, mereka sama sekali tidak peduli dengan kalian selain untuk pemuas kelazatan sementara. Sedangkan saya adalah seorang ayah kepada daripada empat orang gadis. Bila saya membela kalian, bererti saya membela puteri-puteriku sendiri. Saya ingin kalian bahagia seperti yang saya inginkan untuk puteri-puteriku.

Bila anak puteri jatuh, tak seorang pun diantara mereka mahu menyingsingkan lengan untuk membangunkannya dari lembah kehinaan, yang engkau dapati mereka hanya merebut kecantikan sigadis, apabila telah berubah dan hilang, mereka pun lalu pergi, persisnya seperti anjing meninggalkan bangkai yang tidak tersisa daging sedikit pun. Inilah nashatku padamu, puteriku. Inilah kebenaran. Selain ini jangan percaya. Sedarlah bahawa ditanganmulah, bukan ditangan kami kaum lelaki, kunci pintu perbaikan. Bila mahu perbaiki diri kalian, dengan demikian umat pun akan menjadi baik.

Ayahmu..

Adaptasi daripada buku "Wahai Puteriku" oleh Ali Thanthawi


Di Mana Cantiknya Seorang Wanita?



Mungkin pada sepasang matanya yang hening yang selalu menjeling tajam atau yang kadang kala malu-malu memberikan kerlingan manja. Boleh jadi pada bibirnya yang tak jemu-jemu menyerlahkan senyuman manis, atau yang sekali-sekala memberikan kucupan mesra di dahi umi juga, ayah, suami dan pipi munggil anak-anak. Atau mungkin juga pada hilai tawanya yang gemersik dan suara manjanya yang boleh melembut sekaligus melembutkan perasaan.

Sejuta perkataan belum cukup untuk menceritakan kecantikan perempuan. Sejuta malah berjuta-juta kali ganda perkataan pun masih belum cukup untuk mendefinisikan tentang keindahan perempuan. Kitalah perempuan itu. Panjatkan kesyukuran kehadrat Tuhan kerana menjadikan kita perempuan dan memberikan keindahan-keindahan itu. Namun, betapa pun dijaga, dipelihara, dibelai dan ditatap di hadapan cermin saban waktu, tiba masanya segalanya akan pergi jua. Wajah akan suram, mata akan kelam. Satu sahaja yang tidak akan dimamah usia, sifat keperempuanan yang dipupuk dengan iman dan ibadah.



Dirimu ingin lebih cantik dan menarik??

# Jadikanlah Ghadhdul Bashar (menundukkan pandangan) sebagai "hiasan mata" anda, nescaya akan semakin bening dan jernih.

# Oleskan "lipstik kejujuran" pada bibir anda, nescaya akan semakin manis.

# Gunakanlah "pemerah pipi" anda dengan kosmetik yang terbuat dari rasa malu yang dibuat dari salon Iman.

# Pakailah "sabun Istighfar" yang menghilangkan semua dosa dan kesalahan yang anda lakukan.

# Rawatlah rambut anda dengan "Selendang Islami" yang akan menghilangkan kelemumur pandangan lelaki yang merbahayakan.

# Hiasilah kedua tangan anda dengan gelang Tawadhu' dan jari-jari anda dengan cincin Ukhuwwah.

# Sebaik-baiknya kalung anda adalah kalung "kesucian".

# Bedaklah wajah anda dengan "air Wudhu" nescaya akan bercahaya di akhirat.


Tuesday, March 16, 2010

My Only Wish ~Free Palestin~




All your armies, all your fighters

All your tanks, and all your soldiers

Against a boy holding a stone

Standing there all alone

In his eyes I see the sun



In his smile I see the moon

And I wonder, I only wonder

Who is weak, and who is strong?

Who is right, and who is wrong?

And I wish, I only wish

That the truth has a tongue

Wednesday, March 3, 2010

Hidayah

Tuhan…
lama aku gelintar
cari arah cahaya
menerangi gelita


Tuhan….
indahnya hidayah Mu
sinari ruang kalbu
luruh airmata ku
mensyukuri nikmat Mu


Tuhan
pimpinlah hati ini
utk ku menghayati petunjuk Mu
walau diuji kesabaranku
juga keimananku
tidak tercabar keyakinan ku
pada janji-janji Mu
tetap bersujud di hadapan Mu
merayu cinta Mu
seluruh jiwa aku serahkan hanyalah utk Mu
betapa ku bersyukur dengan hidayah yg Engkau berikan
semoga selamanya aku kekal di jalan Mu

When they start to leave you...

When they start to leave you..
look back at yourself
what u have done wrong
not what did they have done wrong to you

When they start to leave you..
let them know that
you love them with all of your heart
and you need them..
to make you move
to make you strong
and to share your sorrow

When they start to leave you..
you cannot down yet
you cannot give up yet
coz you have them
the person that really need you
you mother..
your sister..
your brother..
coz they know who you really are
and coz you know why you r still here

When they start to leave you..
make a move
even it hurt
but it will be more hurt if you give up
coz Allah is always with you

When they start to leave you..
you can cry
if it can make you feel better

When they start to leave you..